De term business intelligence was oorspronkelijk alleen bekend bij professionele data-analisten. In de zakelijke wereld van vandaag maakt BI deel uit van het werk van elk team. Business Intelligence is ook een integraal onderdeel van alle taken die in het management moeten worden uitgevoerd. De voordelen liggen in het efficiënt uitvoeren van beslissingen door middel van selfservice-oplossingen, datatools en dashboards. Tools en toepassingen omvatten steeds vaker kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML). Door middel van gerichte business intelligence-consulting kunnen ondernemers hun prestaties en winst verhogen en hun technologische competentie uitbreiden.
- Ad hoc analyses
- Online analytische verwerking (OLAP)
- Beheer van business intelligence
- Business Intelligence Marketing
- Mobiele bedrijfsinformatie
- Operationele bedrijfsinformatie Software as a
- Service Business Intelligence (SaaS BI)
- Open Source Business Intelligence (OSBI)
- Collaboratieve bedrijfsinformatie
- Locatie-intelligentie (LI)
Binnen bedrijven omvatten BI-projecten bijvoorbeeld de ontwikkeling van datavisualisatiesoftware voor het maken van grafieken en andere infographics. Business intelligence-software maakt dus de gerichte ontwikkeling van key performance indicators (KPI’s) in een gemakkelijk te begrijpen vorm mogelijk, evenals tools voor het maken van business intelligence-dashboards, maar ook prestatiescorecards die gevisualiseerde gegevens op bedrijfsindicatoren weergeven.
Een BI-systeem omvat doorgaans vormen van geavanceerde analyse, zoals datamining, voorspellende analyse, tekstmining, statistische analyse en big data-analyse. Nieuwe vakgebieden zoals datawetenschappers, statistici en andere analyse-experts zorgen voor groeiende kansen voor jongeren over de hele wereld. In BI-teams worden op maat gemaakte digitale oplossingen voor business intelligence-marketing en andere onderdelen van het bedrijf ontwikkeld, geïmplementeerd en beheerd.
Business Intelligence in e-commerce en marketing
BI-systemen spelen een steeds grotere, zo niet cruciale rol in alle geledingen van een bedrijf. Ook op het gebied van e-commerce en marketing bieden BI-tools nieuwe mogelijkheden en voordelen. De belangrijkste toepassingsgebieden van business intelligence in e-commerce zijn:
- Toppresteerders voor winstgevende advertentiecampagnes
- Trendanalyse om klantgedrag te analyseren
- Margeanalyse op kosten en winstgevendheid Marketingrapporten over de ontwikkeling van digitale winkelwagentjes
- Verkooprapporten voor verkoopanalyse, verkoop, retouren, belastingen, verzending, terugbetalingen, kortingsbonnen, promotie-aanbiedingen en creditcardverzamelingen
- Voorraadrapporten voor verkochte artikelen, beschikbare hoeveelheden en bestellingen en voorraad